Tálit – öltözék, melyre a cicitet (szemlélőrojtot) helyezték; imaköpeny, imakendő, imasál.
A tálit azért vált fontossá a zsidó életben, mert a rajta lévő cicit hordása lényeges parancsa volt az Örökkévalónak. Jesua betöltötte a Tórát, ennek megfelelően viselte a köpenyt, amelyen a cicit (szemlélőrojtok) helyezkedtek el (Mt. 9,20). A Messiás az öltözködését tekintve teljesen megfelelt a korabeli zsidók öltözködésének, erről az evangéliumok tanúskodnak (lásd még cicit).
Az ókorban a tálit általánosan viselt ruha volt a zsidók között, gyapjúból vagy lenből készült felsőruházatként szolgált. A jellegzetes rojtokkal ellátott köntös miatt már messziről látszott, hogy a viselője zsidó. Éppen ezért szorult háttérbe a tálit viselése a középkor folyamán, amikor a zsidóüldözések felerősödtek.
Ma a tálit két formában él tovább
-a „kis tálit”-ban (tálit kátán), azaz a cidákliban, vagy jiddisül ciceszben, és
-a „nagy tálit”-ban (tálit gádol).
A kis tálitot a mindennapi életben alsóruházatként viselik azok a zsidó férfiak, akik a cicit viselésére vonatkozó tórai parancsnak eleget akarnak tenni. Ezt állandóan hordják a ruha alatt. A kis tálit viselése a messiási zsidók körében sem ismeretlen. Az alsóruházaton lévő cicitek nem olyan feltűnőek, mégis a kis tálit hordásával teljesítik a Tóra parancsát (IV. Móz. 15,38-41).
A nagy tálit viselése a zsinagógai életben jelenik meg (a messiási zsinagógákban is), az ortodox zsidóknál nagyobb köpenybe, a reformirányzatoknál kisebb köntösbe, imasálba burkolóznak a szertartás során. A nagy tálitot mindennapi öltözékként már nem viselik.
„Érdekes, nem vallási vonatkozása is van a tálitnak. 1897-ben, Bázelben, az I. Cionista Kongresszuson Dávid Wolfssohn javasolta, hogy a majdan megszületendő zsidó állam zászlaja a tálit legyen. Később így írt erről: „…igaz, zászlónk már van, fehér és kék, mint a tálit, amelybe ima idején burkolódzunk. Ez a tálit a mi jelképünk. Emeljük ki a tálitot zacskójából és terítsük ki a zsidóság és az egész világ szeme láttára. Elhatároztam, hogy rendelek egy kék-fehér zászlót, mágen Dávidot hímezve a közepébe, hogy ez legyen a népünk zászlója.”
Valóban így történt, mert Izrael Állam zászlaja egy kék csíkos fehér tálit (cicitek nélkül) lett, közepében a mágen Dáviddal.”1